بافت چربی قهوه ای و رشد این سلولهای در محیط کشت

 دانشمندان یافته های ارزشمند و جدیدی را درمورد مکان، بیان ژنتیکی و عملکرد بافت چربی قهوه ای(BAT)درانسان و تولید سلولهای جدید  BATبدست آورده اند. این یافته ها در شماره ی آوریل مجله ی Nature Medicineمنتشر گردید. این یافته ها نقش سلولهای BATرا درمتابولیسم انسان مشخص کرده و به ابداع درمانهایی برای مقابله با چاقی با استفاده از این سلولها کمک می کند.

دونوع بافت چربی در پستانداران (چربی قهوه ای و چربی سفید) یافت می شود، بر خلاف نوع غالب بافت چربی که بافت چربی سفید یا WATاست و محل تجمع چربی می باشد، بافت چربی قهوه ای یا BATمحل سوزانده شدن چربی و تولید گرما در هنگام قرار گرفتن بدن در محیط سرد است و همچنین نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد. بافت چربی قهوه ای مورد توجه دانشمندان وکمپانی های سازنده ی دارو  برای یافتن درمانی در مقابله با چاقی که فاکتور اصلی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد ، قرار گرفته است.

مطالعات قبلی نشان داد که در موش دو نوع بافت چربی قهوه ای وجود دارد یک نوع بافت چربی قهوه ای ساختمانی یا کلاسیک که از ابتدای تولد در بدن موش وجود دارد و درطول زندگی موش در بدن آن باقی می ماند و نوع دیگر بافت قهوه ای بنام بافت قهوه ای بژ یا بافت قهوه ای جدید که در داخل بافت چربی سفید در پاسخ به وضعیت متابولیکی حیوان تولید میشود. این دو نوع بافت چربی قهوه ای درانسان  نیز وجود دارند.

محل بافت چربی اولیه درانسان در ناحیه گردن است. برای تعیین محل دقیق این نوع چربی دانشمندان مرکز Joslinاز 5 ناحیه از گردن بیمارانی که تحت  عمل جراحی گردن قرار گرفته بودند، نمونه های چربی گرفتند.

آنالیز نمونه های چربی نشان داد که بیشترین بافت چربی قهوه ای در ناحیه ی عمقی گردن نزدیک به غلاف کاروتید و ماهیچه های longus colliقرار دارد. در این نمونه ها مارکر ژنی بافت قهوه ای یعنی پروتئین uncouplingشماره ی یک(UCP1)، بیان می شد که در تولید گرما نقش دارد.

پرفسور Cypessمی گوید: بنظر می رسد قرار گرفتن مقدار زیادی بافت چربی قهوه ای  در نواحی عمقی گردن نزدیک به زنجیره ی سمپاتیک و سرخرگهای کاروتید به تولید گرما برای  خون و بالا بردن دمای بدن کمک می کند. تعیین محل دقیق این بافت به ما کمک میکند که بتوانیم سلولهای بیشتری از این بافت را از محل قرار گرفتن آنها دریافت کنیم.

درآنالیزهای بیان ژن دربافت چربی عمقی وسطحی ناحیه ی گردن مشخص گردید که بافت چربی عمیق درناحیه ی گردن بیشتر به بافت چربی قهوه ای ساختمانی درموش شباهت دارد که مسئول مصرف مقادیر زیادی گلوکز و چربی است.

 دانشمندان به بررسی میزان مصرف اکسیژن (که نشاندهنده ی ظرفیت سوزاندن کالری است) درسلولهای چربی قهوه ای انسان در مقایسه با چربی قهوه ای موش و چربی سفید درانسان پرداختند. این اولین تحقیقی است که به اندازه گیری مستقیم  میزان مصرف اکسیژن درسلولهای چربی قهوه ای می پردازد.

میزان مصرف اکسیژن یا OCRدر سلولهای BATانسان در ناحیه ی عمیق گردن نزدیک به ماهیچه های longus colliتقریبا‍ً 50 درصد سلولهای BATدرموش بود درحالیکه میزان مصرف اکسیژن سلولهای چربی سفید انسانی یک صدم میزان OCRسلولهای فعال BATدرانسان در ناحیه ی longus colliبود که نشان دهنده ی ظرفیت عظیم سوزاندن چربی درسلولهای بافت چربی قهوه ای است .

دانشمندان مرکزJoslinتوانستند سلولهای فعال چربی قهوه ای را از تمایز سلولهای پیش ساز (preadipocytes) که از بافت چربی عمقی و سطحی گردن انسان استخراج شده بود، تولید کنند. هنگامیکه این سلولها تحریک می شوند ، همان ژنهایی را بیان می کنند که بطور طبیعی درسلولهای بافت چربی قهوه ای بیان می شد. این اولین گزارش از تولید سلولهای چربی قهوه ای یا adipogenesisاست که درآن سلولهای تولید شده می توانند به تحریکات دارویی پاسخ دهند.

دانشمندان موسسه ی Joslinبه دنبال بررسی بیشتر عملکرد سلولهای بافت چربی قهوه ای هستند که از جمله میتوان به تأثیر عملکرد آنها بر تعادل انرژی واستفاده از قند اشاره کرد.

توانایی تولید سلولهای چربی قهوه ای درخارج از بدن می تواند امکان تولید داروها یا درمانهای دیگری را برای افزایش فعالیت سلولهای  چربی قهوه ای برای مبارزه با چاقی ایجاد کند.

دکتر Cypessمی گوید : چنانچه بتوانیم رشد بافت چربی قهوه ای را درافراد تحریک کنیم، می توانیم با سوزاندن  چربی سفید از بافت چربی آنها کاسته و به کاهش وزن آنها کمک کنیم و به این ترتیب ازمقاومت به انسولین کاسته شده و بیماری دیابت بهبود خواهد یافت.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130422175840.htm